21. feb. 2016

Creed (2015)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●○○○

Mladi kalifornijski režiser Ryan Coogler je opozoril nase že s celovečernim prvencem Fruitvale Station (2013); resnično zgodbo o policijskem nasilju in ubitem temnopoltem mladeniču Oscarju Grantu na postaji hitre mestne železnice v Oaklandu. V drugo pak prinaša — poleg Aarona Covingtona tudi kot scenarist — po vrsti že sedmo zgodbo v boksarski sagi o italijanskem žrebcu (Sylvester Stallone), ki se je začela že sredi sedemdesetih z zmagovito športno dramo Rocky (1976). Franšiza se je nadaljevala s čedalje bolj plehkimi, patetičnimi in nesmiselnimi izvlečki, namenjenimi zgolj kovanju vročega hollywoodskega železa na rovaš neskončnih derivatov domoljubne pravljice o doseganju ameriških sanj.



Coogler je posnel film za poznavalce zgodbe o Rockyju in v njem se s prepoznavnimi tematskimi pokloni po eni strani vrača h koreninam, po drugi pa jo aktualizira z nekaterimi sodobnimi primesmi. Zlasti pa bolj kot cenen patriotski videospot vnovič prinaša čistokrvno dramo: intimno karakterno pripoved o staranju in minljivosti, osamljenosti, iskanju identitete, notranji moči ter ponosu.

Ostareli Rocky Balboa je že zdavnaj odložil boksarske rokavice in v Philadelphiji živi mirno, samotno življenje lastnika majhne italijanske restavracije, imenovane po ljubljeni pokojni ženi Adrian. Tudi starih prijateljev in znancev nima več, vendar šampion uživa spoštovanje svoje skupnosti in krajevne boksarske srenje. Nekdanji plamen v njem zaneti mladi prišlek: nihče drug kot nezakonski sin Apolla Creeda, težavni temnopolti mladenič brez družine, ki je odraščal v popravnih domovih in socialnih ustanovah, dokler ga ni k sebi vzela Creedova vdova. Adonis (Michael B. Jordan) ima boks v krvi in čeprav je igro pesti večinoma spoznaval kot samouk, se lahko pohvali z nekaterimi uspehi na polprofesionalnem prizorišču; vendar trmasto životari v senci slavnega očeta ter si prizadeva za lastno življenjsko in športno pot. A veliko ime ni nekaj, česar bi se lahko kar tako otresel — in ko Rocky v čast umrlemu prijatelju vendarle prevzame položaj trenerja, se po porazu krajevnega prvaka Adonisu odprejo vrata do najbolj prestižnih boksarskih dogodkov. Vendar bo mednarodni dvoboj z aktualnim nepremaganim prvakom v poltežki kategoriji, vase zaverovanim "Lepim" Rickyjem Conlanom (resnični britanski šampion Tony Bellew) v njegovem domačem kraju Liverpoolu vse prej kot mačji kašelj. Razlika med obema nasprotnikoma je približno taka kot prepad med Apollom in Rockyjem pred štirimi desetletji. Bo tudi izid podoben?



Nizkoprofiliran, nepretenciozno stvaren ter značajsko poistovetljiv film me je pozitivno presenetil v enaki meri kot nepričakovano ganljiv igralski nastop samega Stallonea. Prislužil mu je celo oskarjevsko nominacijo (za stransko vlogo), ki se nemara komu zdi rahlo pretirana, a gotovo ni docela neupravičena. Kdo bi si mislil, da ima Silvo to sploh v sebi? Škoda, da ni tega potenciala pokazal že kdaj prej, ko se je po odličnem prvem Rambu (1982) smešil v debilnih vlogah brezmožganskih akcijskih figuric (Cobra, Stop! Or My Mom Will Shoot, Demolition Man, Cliffhanger, Daylight, The Expendables, Bullet to the Head, Escape Plan). Športno dramo drži pokonci empatična vzajemnost med nadebudnim mladeničem in njegovim nadomestnim očetovskim likom, v kateri zori spoznanje o življenjskih načelih ter pomenljiva lekcija o arhetipski paraleli med spopadom v ringu in krutimi udarci usode. Kar zadeva scenarij, sicer ne prinaša česa prelomnega, a bodimo odkriti: kakšne revolucije tukaj ne gre pričakovati. Tudi podobni filmi kot Fuquajev lanskoletni Southpaw (2015) se tega povsem zavedajo, zato mimo žanrskih stereotipov pripoved gradijo predvsem na likih in relacijah med njimi. Coogler je tukaj nadvse soliden, enako suveren je pri sijajno posnetih dvobojih (prvim celo v odličnem neprekinjenem kadru) in čeprav mestoma postreže z nekaj predvidljive čustvene manipulacije (ali izrazitih klišejev), to zlahka jemljemo kot nostalgično darilo za ljubitelje boksarske filmske legende.

Ni komentarjev:

Objavite komentar