6. jan. 2010

Training Day (2001)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●●○○
Zjutraj ga vzame v svoj seksi avtomobil, mu vneto razlaga zakone življenja na ulicah, ga spozna z vsemi dilerji, zvodniki in lopovčiči, ki dajo kaj nase, mu predstavi svojo latino ljubico, ga nadela s krekom in mu pokaže, kako se mora obnašati pravi detektiv, če hoče odnesti celo kožo. Tip ga torej trenira. —Iztok



Denzel Washington je nekakšen novodobni Sidney Poitier in bržčas trenutno najbolj priljubljen ameriški temnopolti igralec. Med drugim verjetno tudi zato, ker je (bil) povečini zavezan spodbudnim, pozitivnim, politično korektnim vlogam. Drži, zaigral je kontroverznega aktivista za črnske pravice Malcolma X (1992), v Glory (1989) je bil težaven in neposlušen konfederalni vojak, kot John Q. (2002) se je za sinovo življenje upiral nepravičnemu zdravstvenemu in zavarovalniškemu sistemu; v policijskem trilerju Out of Time (2003) je bil že malce bolj moralno oporečen, v Man on Fire (2004) Tonyja Scotta je bil zapiti osebni stražar, v American Gangster (2007) Ridleyja Scotta pa spretni mamilarski boter. A vedno je bil všečen, karizmatičen, pokončen ameriški junak, ki se ga za zeta najbrž ne bi branila sleherna (bronasta ali bledokožna) mati. Zato je v vlogi prekaljenega, pokvarjenega, manipulatorskega in samovoljnega detektiva na oddelku za narkotike Alonza tolikanj bolj zanimiv (vsaj meni). Še posebej, ko v uk dobi svoje popolno nasprotje, naivnega, idealističnega in poštenega novinca Jaka (Ethan Hawke), ter mu v dnevu, ki ga ima na voljo za vpeljevanje novega kolega v skrivnosti obrti, dopoveduje, kako sta na ulicah Mesta angelov le dve vrsti ljudi: volkovi in ovce. Kar ne pomeni le, da se moraš naučiti tuliti s tropom, temveč se v celoti zliti s kriminalno sodrgo in ji postati v vsem enak. Ali pač?



Kriminalni triler žanru naklonjenega scenarista Davida Ayerja (The Fast and the Furious, Dark Blue, S.W.A.T.) in režiserja Antoina Fuquaja se potemtakem ukvarja predvsem z etično ločnico med varuhi zakona in tistimi, ki ga kršijo; je ta meja določena absolutno ali jo opredeljuje zgolj osebni kodeks posameznika? In ali se je res nujno zoper meč bojevati z mečem — ali pa človek na tej poti nekje zaide v dvoumnosti moralnih načel in ga okoliščine ter obči življenjski oportunizem prej ali slej spreobrnejo v enako sorto, proti kateri naj bi se boril?

To seveda ni prvi film, ki prikazuje policistovo skušnjavo, da bi (občasno) tudi sam segel v malho zaseženega denarja in za lastno korist (ali golo pravičništvo) proti pocestni svojati kot arhetipski bad cop uporabil njene metode. (Naj začnem pri legendarnem Umazanem Harryju s Clintom Eastwoodom ali Pokvarjenem poročniku z Harveyjem Keitelom? Nemara pri Stanu Stansfieldu oz. Garyju Oldmanu v Bessonovem kultu Leon? Spomnimo se še Jamesa Cromwella kot Dudleyja Smitha v L.A. Confidential; ali pa kar Orsona Wellesa kot stotnika Quinlana v njegovem daljnem Touch of Evil. Michael Douglas v Scottovem Black Rain in Al Pacino v Insomniji sta bila zgolj sumljiva in dvoumna.) Tokrat skušnjave pravzaprav ni, celo moralna dilema se je že davno polegla; Alonzo je kratkomalo še večji lopov od zlikovcev, ki jih preganja, njegovi nadrejeni pa hvaležno podpirajo leglo korupcije v policijskih vrstah. Ko gre njegovo brezkompromisno koristoljubje tako daleč, da zanj mirno zastavi življenje mladega Jaka (it's just business, you know), se mu ta z vsemi silami upre.



Razen spodobne igralske zasedbe odlično karakteriziranih likov (Scott Glenn, Tom Berenger, Cliff Curtis, Snoop Dogg) kratkočasno akcijsko dramo odlikuje neizprosna fluidnost, avtentičnost prikaza uličnega zakona in sila dinamična dramaturgija. Škoda, da zgodba proti koncu vendarle opeša in zaide v precej neumne pripetljaje, okorne nedoslednosti in dokaj stereotipni vrhunec. A k sreči to celostno ne okrni izjemno gledljive fabule, ki je Washingtonu v enem njegovih najboljših performansov prinesla oskarja za glavno vlogo (ter nominacijo za globus in satelit) in Hawku nominacijo za stransko vlogo, njegovim ustvarjalcem pa še številna druga kinematografska odličja.

4 komentarji:

  1. Serpico še manjka na seznamu.

    OdgovoriIzbriši
  2. Vem, kaj misliš in se strinjam, ampak Serpico za razliko od drugih ni bad cop, prav nasprotno, vsi drugi okoli njega so pokvarjeni. Si pa kot film zasluži prav posebno mesto med policijskimi trilerji (beri mojo recenzijo).

    OdgovoriIzbriši
  3. izmišljeni13. 01. 10 11:02

    Zavedam se, da je moralo priti do neposrednega obračuna med dobrim in slabim, a ta mi ni bil všeč, preveč prisiljen/posiljen je bil .... mislim, da bi se dalo bolje vse skupaj zaključiti ..... rusko maščevanje pa je bilo pričakovano ..... torej odličen film s preveč predvidljivim konecem

    OdgovoriIzbriši
  4. Se strinjam. Od trenutka, ko gre Jake za Alonzom, gre zgodba v precej neprepričljivo smer, konec bi bil lahko veliko boljši. Recimo, da bi bil Alonzo ranjen, a bi preživel (pa ne zaradi happy enda in ker je tako zelo kul, ampak golega realizma), Jake pa bi na koncu ugotovil, da se sam ne more zoperstavljati korupciji in pokvarjenosti, in bi prosil za premestitev (ali pa bi v akciji celo umrl). Tak konec bi bil vsaj bolj realističen. Se mi pa vseeno zdi zelo soliden film z odličnimi performansi.

    OdgovoriIzbriši