29. mar. 2009

Three Days of the Condor (1975)

IMDb | YouTube | moj vtis: ●●●●●●●●○○

I work for the CIA. I am not a spy. I just read books. We read everything that's published in the world. And we feed the plots — dirty tricks, codes — into a computer, and the computer checks against actual CIA plans and operations. I look for leaks, I look for new ideas. We read adventures and novels and journals. Who'd invent a job like that?

Sydney Pollack (1934—2008), drugi z leve (ob Robertu Redfordu)


Ameriški scenarist Lorenzo Semple je zaslužen za kar dve med prvimi (če odštejemo odlični The Manchurian Candidate režiserja Johna Frankenheimerja iz leta 1962, ki je postavljen v čas po hladni vojni) in najboljšimi klasičnimi filmskimi zgodbami o vladnih zarotah, uprizorjeni sredi vsesplošne ameriške paranoje v času po aferi Watergate. Prvo je produciral in posnel priznani ameriški režiser Alan J. Pakula, namreč The Parallax View (1974), ter se k teorijam zarote tajnih služb ZDA vrnil še v svojih filmih All the President's Men (1976) in pozneje v The Pelican Brief (1993). Pod drugi najbolj znani politični triler tistega časa Trije kondorjevi dnevi (posnet po romanu Six Days of the Condor avtorja Jamesa Gradyja) pa se je podpisal priznani producent in režiser (ter igralec) Sydney Pollack, ki smo ga v večjih ali manjših vlogah lahko videli v filmih Tootsie (1982), Eyes Wide Shut (1999), Changing Lanes (2002), Michael Clayton (2007) in drugih. S slavnim Robertom Redfordom sta pred "Kondorjem" sodelovala v romantični drami The Way We Were (1973), po njem pa še v This Property Is Condemned (1966), Out of Africa (1985), Jeremiah Johnson (1972), Havana (1990) ter The Electric Horseman (1979). Pollack je leta 2008 izgubil boj z rakom; kot režiser ali producent pa je v dolgi in bogati karieri razen omenjenih zapustil še nekatere nepozabne filme kot They Shoot Horses, Don't They? (1969), Absence of Malice (1981), Presumed Innocent (1990), Cold Mountain (2003) in nazadnje The Reader (2008).



Joe Turner (Robert Redford) dela pri "Ameriškem literarnem združenju zgodovinarjev" v New Yorku, ki ni nič drugega kot v dolgočasno knjižno ustanovo zakrinkana skrivna podslužba ameriške CIE, kjer v izdanih knjigah med besedilom iščejo povezave, reference in sledi, ki bi utegnile biti posebnega pomena za državno varnost.

Nekega deževnega dne je na vrsti, da sodelavcem iz bližnje trgovinice prinese malico, in ko se vrne, ugotovi, da jih je medtem nekdo postrelil. Njegovi nadrejeni, ki jim prestrašen javi nedoumljivi dogodek, ga zavajajo z lažnimi informacijami in za njim celo pošljejo hladnokrvnega najetega morilca Jouberta (Max von Sydow). Pomaga mu Kathy Hale (Faye Dunaway), inteligentna in privlačna fotografinja, ki živi sama in h kateri se zateče Joe, ki začne vse bolj spoznavati zamotano spletko — ki jo je pravzaprav povzročil sam, ko je štabu CIE sporočil svoje ugotovitve glede neke knjige. Izkaže se, da je šlo le za suhoparne motive najvišjih funkcionarjev državne obveščevalne agencije glede svetovne prevlade in politike moči, povezane z izkoriščanjem naftnih virov na Srednjem vzhodu, kakor mu v končnem soočenju prostodušno prizna birokratski direktor newyorškega oddelka Higgins (Cliff Robertson).

It's simple economics. Today it's oil, right? In ten or fifteen years, food. Plutonium. Maybe even sooner. Now, what do you think the people are gonna want us to do then? Ask 'em when they're running out. Ask 'em when there's no heat in their homes and they're cold. Ask 'em when their engines stop. Ask 'em when people who have never known hunger start going hungry. You wanna know something? They won't want us to ask 'em. They'll just want us to get it for 'em!



Film odlikujejo pronicljivi dialogi, napeto vzdušje, premočrtna, vendar prepričljiva ter inteligentna dramaturgija brez odvečnih zapletov, odlična retrocineastična fotografija (kakor je v svoji študiji Simulacres et Simulation menda napisal sloviti Jean Baudrillard) in montaža (skoraj 1200 kadrov v manj kot dve uri dolgem filmu), pomenljivi in še danes aktualni družbeno-politični podtoni ter sijajna interakcija zvezdniške igralske ekipe z odličnima Redfordom in von Sydowom ter prelestno Dunawayevo na čelu. Med drugimi filmskimi nagradami si je Pollackov briljantni romantični triler prislužil oskarjevsko nominacijo za montažo in zvok, Faye Dunaway ♥ pa nominacijo za globus za najboljšo igralko.

Politični trilerji o vladnih zarotah so sčasoma prerasli v lasten kinematografski in televizijski podžanr, segajoč od sci-fi zgodb o nezemljanih (The X-Files) do bolj satiričnih filmov in samokritičnih parodij (Conspiracy Theory, Enemy of the State, Wag the Dog). Odražajo predvsem naraščajočo paranojo ameriške družbe pred "notranjim" sovražnikom, ki je v resnici njihova vlada, ta pa skuša z umetno produciranim strahom na vseh ravneh zgolj obdržati nadzor v vse bolj kaotični in razpadajoči ameriški postmoderni družbi — kar nam med drugimi ironično dopoveduje kontroverzni režiser kvazidokumentarcev Michael Moore v svojem Fahrenheit 9/11 (2004) in drugih filmih.

Ni komentarjev:

Objavite komentar